Jasin
Administrator
Dołączył: 19 Lip 2008
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 11:00, 20 Lip 2008 Temat postu: Grudziądzkie Berliety. |
|
|
Początki PeeRek w Grudziądzu
W roku 1980 do Grudziądza trafił Jelcz PR-110U. Jeździł on wcześniej w Toruniu. W Grudziądzu otrzymał numer 163. Był to pierwszy, i jak się potem okazało jeden z wielu przedstawicieli tej marki w Grudziądzu. Ciekawostką jest to, że to on zastawiał bramę wjazdową na teren zajezdni podczas strajku w latach osiemdziesiątych.
W listopadzie 1982 roku do Grudziądza zawitały trzy fabrycznie nowe Jelcze PR-110U o numerach 172, 173, 174.
Jelcze PR-110M
Od 1982 dominującą marką w MZK stawały się peerki. Dostawy serii 174-176, potem przybyła do Grudziądza dość ciekawa seria - 177 - 180. Były one w barwach brązowo - białych.
Wozy 174-180, oraz 181, 187, 191, 192 zostały wyremontowane w KPNA Słupsk. jednak remonty w tym przedsiębiorstwie odbiegały znacząco od oczekiwań. Mimo to, wciąż były tam wysyłane kolejne wozy. Seria PR-110M ciągnęła się do numeru 219 który zjawił się w Grudziądzu w roku 1986.
Jelcz PR-110M #210 na dawnej zajezdni Karabinierów. Zdjęcie ze zbiorów p. Roberta Stankiewicza.
...Ciąg Dalszy
Po dostawach Jelczy M-11 w ramach rozdzielnika krajowego do Grudziądza przydzielono kolejne Berliety. Otrzymały one numery 251 - 269. Ich roczniki rozciągały się od roku 1990 (251-257), 1991 (258-262) oraz 1992 (263 - 269).
Remonty
Większość wozów była remontowana na zajezdni lub w Słupsku.
W 1994 roku zaczęto wysyłać wozy na remonty w ZS JELCZ. Remontom zostały poddane wozy 203, 205, 206, 207, 208, 209 i 212 oraz 211 - 219. Jakość tych remontów była bardzo wysoka, o czym świadczą wozy 206 i 209, które mimo swojego wieku służą do dziś. [Co ciekawe wóz 206 ma dach o Jelcza PR-110U].
Jelcz PR-110M #206. Zdjęcie p. Marcina Klassy.
Nowsze wozy - dostarczone w latach 91-92 niestety już nie były remontowane w rodzimym Jelczu- Laskowicach. Wozy 251 - 254 oraz 256, 257 remontowane były w KZNS Solec Kujawski w latach 1995 - 1996, po remontach wracały całe białe. Wozy 255 oraz 258 - 268 remontowane były (śladem swoich grudziądzkich przodków) w Słupskiej Kapenie, gdzie otrzymały nowy wygląd zewnętrzny i pomalowane były w nowe barwy miejskie, żółto-niebieskie. Ostatni w numeracji grudziądzki berliet, 269 niestety nie doczekał remontu...
Jelcz PR-110M #258, po remoncie w Kapena Słupsk
Wypadki, Kasacje, Sprzedaże
Pierwszy Jelcz PR-110U jeździł na grudziądzkich ulicach długo, biorąc pod uwagę fakt że w momencie zakupu był wozem używanym, tym bardziej.
163, bo o nim mowa, dotrwał do roku 1992. Być może służby i dłużej gdyby nie kolizja z tramwajem. Ostatni PR-110U z grudziądzkich ulic na zawsze zjechał 2 lata później, był to 173.
Jednego z pierwszych grudziądzkich Jelczy, prawdopodobnie w wersji U można spotkać na terenie jednej z prywatnych posesji w dzielnicy Tuszewo. Kilka pojazdów sprzedano do Rudy Śląskiej, Leszna, Ostródy. Część pojazdów była sprzedawana do Słupskiej Kapeny, większość została skasowana na zajezdni. Do nietuzinkowych kasacji można zaliczyć kasację wozu o numerze 200 który został zniszczony w ramach ćwiczeń strażackich.
Wypadkom ulegały pojazdy 185, 204 - po wypadkach zostały skasowane. Inne pojazdy które uległy kolizjom - 260, 267, 268 były przywrócone do ruchu.
Czasy najnowsze
Dziś Jelcz PR-110M jest marką powoli wymierającą. Od 2000 PRy i Migi były regularnie kasowane w miejsce nowych jelczy, neoplanów. W 2003 roku dokonano zaskakującej kasacji, gdyż wóz 269, który był przygotowywany do remontu generalnego [uniknął remontu w Kapenie]
został skasowany bez żadnego remontu. Zresztą, rok 2003 był rokiem ogromnych strat. Skasowano ostatni wóz z rączkami, 207, pozbyto się berlieta 212. W roku 2006 skasowano aż 4[!] przedstawicieli tego modelu. Były nimi 205, 252, 261, 257. 257 został skreślony podczas przygotowań do kolejnego remontu. W roku 2007 pożegnaliśmy kolejne dwa Berliety po NG w Jelczu: 208 i 203. Rok 2008 nie zapowiada się dla PRek najlepiej. W kwietniu odszedł od nas wóz 264 (sprzedany do Inowrocławia).
Jelcz PR-110M #205, stan przed kasacją, 2006
Jelcz PR-110M #207
Jelcz PR-110M #252, stan przed kasacją
Jelcz PR-110M #257
Jelcz PR-110M #208, stan przed kasacją, 2006.
Jelcz PR-110M #203. Fot. R. Stankiewicz.
Jelcz PR-110M #264 - stan przed kasacją - przełom 2007/2008, zbiory własne.
W tragicznym stanie znajduje się kilka wozów, pojazdy 209, 253 już były niemal wycofane, jednak zbliżająca się reforma rozkładowa może być ostatnią deską ratunku dla tych pojazdów, może to właśnie berliety uratują nas przed brakami taborowymi?
Jelcz PR-110M #206, stan dzisiejszy, fot. Paweł Kosecki
jelcz PR-110M #209, stan dzisiejszy, zbiory własne
Jelcz PR110 to kawał historii komunikacji w Grudziądzu. Niestety, z liczby prawie 70 sztuk w ruchu pozostaje 16 wozów. Dwa z nich - 206 i 209 są z roku 1985 roku, pozostałe kilka lat młodsze.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Jasin dnia Nie 22:55, 20 Lip 2008, w całości zmieniany 2 razy
|
|